Monday, April 23, 2012

Keliru.

" Di lubuk hatiku tersimpan
Ada rasa bimbang
Yang enggan ku ceritakan"

Assalamualaikum.

Kadang-kadang diri kita sendiri pun tak paham dengan perangai kita sendiri. Apatah lagi orang lain yang baru kenal kita baru setahun dua.

Akhir-akhir ini, aku tiba-tiba menjadi seorang yang mudah marah. Tapi bukan pada kawan-kawan, tetapi kepada orang yang paling rapat dengan diri aku. Bila salah sikit je aku dah marah. Bila dia tanya lebih-lebh je aku naik angin. Sebab aku memang marah. Tak boleh nak simpan. Tetapi aku telah lepaskan pada orang yang salah. Tapi dia reda je. Sebab dia sangat-sangat kenal aku. Tak reti nak marah orang lain. Jauh di sudut hati aku, aku tak berniat pun nak marah kau. Maafkan aku. Dia selalu tanya kenapa, tapi aku senyum ja. Tak mampu nak cerita.

Lagi satu, kebanyakkan ahli keluarga aku tahu pasal dia. Setiap kali jumpa tanya dia. Kadang-kadang aku cipta alasan yang aku sendiri tak pasti. Satu soalan melahirkan satu garisan pada hati.

Sampai bila aku harus macam ni aku pun tak pasti. Sehari, sebulan atau bertahun-tahun. Cakap memang mudah. Tapi aplikasinya sangat susah.

Selalu bila aku ada masalah macam ni, aku ada tempat nak luahkan. Tapi kali ni aku tak mampu nak cerita pada dia. Sebab dia sangat-sangat berharap. Dia suka dia. Bila timbul cerita tentang ini, dia selalu cakap hari-hari dia doa aku tetap dengan dia, Sebab dia sangat baik untuk aku, dia percaya dia mampu jaga aku sebaik dia jaga aku. Bila dia cakap, aku senyum ja. Tapi lepas tu aku....

Tapi yang paling penting, Aku percaya pada janji Dia.


Bila aku kata aku tak kesah, Sebenarnya aku sangat-sangat kesah
Bila aku kata tak apa, tapi sebenarnya aku berharap kau tanya aku balik
Bila aku kata aku mampu, sebenarnya aku tak mampu
Bila aku senyum, sebenarnya aku sembunyikan sesuatu
Bila aku marah, sebenanya aku perlukan perhatian
Itulah aku, double meaning.


Hujan di luar dan di dalam bilik. Cepat angkat jemuran!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...